Ανοιχτό Εργαστήρι

Samothraki Open Forum – Αναλυτικά Συμπεράσματα

Πολιτιστική κληρονομιά, Τοπικά προϊόντα και Μάρκετινγκ

Στο υπέροχο, ιστορικό Πνευματικό Κέντρο της Χώρας Σαμοθράκης «Νικόλαος Φαρδύς», επαγγελματίες του τουρισμού, παραγωγοί τοπικών προϊόντων, ενδιαφερόμενοι δημότες και επισκέπτες αντάλλαξαν απόψεις και κατέθεσαν προτάσεις για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την προώθηση της τουριστικής ταυτότητας της Σαμοθράκης.

Τα κύρια συμπεράσματα του Ανοιχτού Εργαστηρίου του Samothraki Open Forum είναι τα εξής:

  • 1. Η Σαμοθράκη είναι ένα αυθεντικός προορισμός που συνδυάζει μοναδική φύση, παγκοσμίου φήμης πολιτιστική κληρονομιά και πνευματικότητα.
  • 2. Το σημερινό ιδιαίτερα εύθραυστο οικοσύστημα της Σαμοθράκης απειλείται ποικιλοτρόπως από την κλιματική αλλαγή και άλλους ανθρωπογενείς παράγοντες, όπως η υπερβόσκηση, η υπέρμετρη χρήση λιπασμάτων, η υπεραλιεύση, η διανυκτέρευση μεγάλων ομάδων κατασκηνωτών μέσα σε προστατευμένες περιοχές, τις  βάθρες, τα φαράγγια κ.α.
  • 3. Κατά τη διάρκεια του Ανοιχτού Εργαστηρίου υπογραμμίστηκε η ανάγκη της διαφύλαξης του εύθραυστου οικοσυστήματος, της βιοποικιλότητας καθώς και της πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού.
  • 4. Το προτεινόμενο μοντέλο βιώσιμου τουρισμού συνδυάζει την προστασία του περιβάλλοντος, τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για την τοπική κοινωνία και τις τοπικές επιχειρήσεις.
  • 5. Πρωταρχικός στόχος όλων παραμένει η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μέσω ολοκληρωμένων παρεμβάσεων και τη δημιουργία πολυθεματικών τουριστικών προϊόντων που συνδυάζουν την πολιτιστική κληρονομιά, την αυθεντικότητα, το φυσικό περιβάλλον, τη γαστρονομία κτλ.
  • 6. Είναι απαραίτητο η Σαμοθράκη να αποκτήσει μία σύγχρονη, ολιστική ταυτότητα (brand), ενός μοναδικού οικολογικού προορισμού 365 ημερών.
  1. 7. Ο ενεργός τουρισμός αποτελεί το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της Σαμοθράκης έναντι πολλών άλλων προορισμών και προσελκύει νεότερες γενιές επισκεπτών, αυτών δηλαδή της Generation Z (γεννηθέντες μετά το 1995). Οι υφιστάμενες δραστηριότητες πεζοπορίας, ορειβασίας και canyoning πρέπει να επικοινωνηθούν ως αναπόσπαστο μέρος της τουριστικής ταυτότητας της Σαμοθράκης. Προτείνεται η περαιτέρω ανάπτυξη πιστοποιημένων δραστηριοτήτων, όπως οι ποδηλατικές διαδρομές και τα ορεινά μονοπάτια στο Σάος (ως μέρος του μεγαλύτερου σε μήκος ευρωπαϊκού δικτύου μονοπατιών Ε6 που ξεκινά από τη Φινλανδία καταλήγει στη Σαμοθράκη).
  2. 8. Είναι αναγκαία η ενδυνάμωση του υφιστάμενου τουριστικού προϊόντος «ήλιος και θάλασσα» λαμβάνοντας την πιστοποίηση «γαλάζιας σημαίας» της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στις υφιστάμενες πιστοποιημένες θαλάσσιες δραστηριότητες όπως καταδύσεις, snorkelling μπορούν να προστεθούν η κωπηλασία, το θαλάσσιο καγιάκ, το kiting κτλ. με στόχο τη διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος της Σαμοθράκης.
  • 9. Για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την βέλτιστη προώθηση της τουριστικής ταυτότητας της Σαμοθράκης προτείνονται οι εξής δράσεις:
    • Δημιουργία ενός οδηγού Σαμοθράκης 12 μηνών/365 ημερών με περιγραφή δραστηριοτήτων, τοπικών γιορτών, πολιτιστικών, αθλητικών και άλλων εκδηλώσεων καθώς και αγροτικών εργασιών, όπου ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει ο ίδιος π.χ. στο μάζεμα της ελιάς, τα κούρτα, την απόσταξη τσίπουρου κτλ.
    • Την προώθηση των τοπικών προϊόντων σε όλες τις φάσεις επικοινωνίας με τον επισκέπτη, π.χ. σε οδηγούς και ιστοσελίδες του Δήμου και της Περιφέρειας, των επιχειρηματιών, το αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης, τα λιμάνια, το πλοίο, τα ΚΤΕΛ, τη ρεσεψιόν στα ξενοδοχεία, στα πρωινά και στα μπαρ τους, στα ενοικιαζόμενα δωμάτια στους καταλόγους των εστιατορίων και των ψησταριών, στα καφενεία και τα ουζερί, τα ζαχαροπλαστεία, παντοπωλεία, τα σουπερμάρκετ, τα καταστήματα με σουβενίρ, στα beach bar κτλ.
    • Διοργάνωση ετήσιων φεστιβάλ από τους επιχειρηματίες και παραγωγούς για τα το κατσικάκι της Σαμοθράκης, τα τυροκομικά προϊόντα, το  πραούστι, το λάδι, τα ψάρια κτλ.
    • Διοργάνωση περιφερειακών αθλητικών εκδηλώσεων όπως canyoning, regatta, μαραθώνιους, τρίαθλον κ.α.
    • Διοργάνωση θεματικών συνεδρίων για φιλοσοφικά, θρησκευτικά, ιστορικά θέματα, την πνευματική και φυσική υγεία, ευεξία, βιωσιμότητα κτλ.
  • 10. Η καλή χρήση των νέων ψηφιακών τεχνολογιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την καλύτερη και έγκαιρη ενημέρωση των επισκεπτών και την βέλτιστη προβολή της Σαμοθράκης κρίνεται απαραίτητη. Ο Δήμος και οι τοπικοί επιχειρηματίες τουρισμού θα πρέπει να εστιάσουν στην ενιαία προβολή της τουριστικής ταυτότητας της Σαμοθράκης.
  • 11. Για τη βιώσιμη επιτυχία του μοντέλου αυτού είναι αναγκαία η άρτια λειτουργία δημοτικών υποδομών της Σαμοθράκης και ιδίως:
    • Κέντρου  Υγείας στη Χώρα,
    • Δημοτικού κάμπινγκ φυσικής διαβίωσης στην Πλατειά,
    • Ιαματικών Λουτρών στα Θέρμα,
    • Βιολογικού καθαρισμού,
    • Υπηρεσιών καθαριότητας και ανακύκλωσης.
  • 12. Οι Κρατικές Αρχές θα πρέπει να συμβάλουν στην επιτυχία του μοντέλου βιώσιμου τουρισμού με τους εξής τρόπους:
      • Αναβάθμιση του λιμένα Καμαριώτισσας ώστε να προσεγγίσουν μεγαλύτερα πλοία και να δημιουργηθεί χώρος για ελλιμενισμό γιωτ,
      • Επαναλειτουργία του τελωνείου Σαμοθράκης,
      • Σύνδεση της Σαμοθράκης με άλλους προορισμούς στο Βόρειο Αιγαίο και Τουρκία καθώς και την καλύτερη σύνδεση (μέσω Λήμνου) με το Λαύριο,
      • Ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδίου καθώς και η ουσιαστική προστασία του παραδοσιακού οικισμού της Χώρας,
      • Άμεση δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος για τα «Απάτητα Βουνά»,
      • Βιώσιμες και ανθεκτικές κρατικές υποδομές.
  • 13 Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία του εγχειρήματος προώθησης της τουριστικής ταυτότητας της Σαμοθράκης είναι η ύπαρξη ενεργών επαγγελματικών συλλόγων (π.χ. σύλλογος τοπικών επιχειρηματιών), η ανάπτυξη συνεργειών με τους δημοτικούς και κρατικούς φορείς για την προώθηση της ταυτότητας και των ζητημάτων της Σαμοθράκης καθώς και η συνεχής επιμόρφωση των μελών των επαγγελματικών συλλόγων για θέματα βιωσιμότητας και προώθησης της τουριστικής ταυτότητας της Σαμοθράκης.